[ad_1]
Ett stort antal småföretagare säger att B2B-betalningar blir allt mer sena och kommer in 20–30 dagar efter förfallodatumet. De sena betalningarna hotar att stänga många Main Street-företag.
B2B-betalningar är sena, hotar huvudgatans företag
En färsk YouGov-undersökning visar att cirka en fjärdedel av småföretagen inte tar emot betalningar förrän cirka 20 – 30 dagar efter att betalningen för fakturorna förfaller. Vanligtvis utnyttjar B2B-betalningar netto 30 betalningsvillkor, men det genomsnittliga intervallet för att slutföra arbete eller leverera varor till att få betalt är cirka 60 dagar.
Sena betalningar riskerar småföretag
Ungefär en tredjedel av de tillfrågade småföretagen sa att förseningar i att ta emot betalningar riskerar deras verksamhet att stängas, visar YouGov-undersökningen.
Sena betalningar har länge varit ett stort problem för småföretag. Men det nuvarande klimatet med stigande inflation förstärker oron.
Charter Capital, ett ledande fakturafinansieringsföretag, har lagt fram ett antal strategier utformade för att hjälpa småföretag som kämpar med långsamt betalande kunder.
Enligt Charter Capital börjar optimismen bland småföretagare om ekonomin som går in i 2022 avta, eftersom minskade kundutgifter för icke-nödvändiga tjänster i kombination med stigande företagskostnader gör det svårare för småföretag att hänga med ekonomiska förpliktelser.
En ond cirkel
Som Gregory Brown, Charter Capitals medgrundare och verkställande chef, sa: ”Det är en ond cirkel. ”Företag med kontanter avvaktar med att betala sina fakturor för att säkerställa att de kan köpa förnödenheter och täcka löner. Samtidigt gör företaget de inte betalar detsamma.”
Brown informerar om flera testade strategier för att förbättra betalningshastigheten, inklusive en lufttät inkassoprocess på plats och skriftliga kundkreditpolicyer.
”Företagsägare kan fortfarande erbjuda netto 30 betalningsvillkor, men de bör också tänka kritiskt på vem som får den här typen av intern finansiering. Detsamma gäller när en kund inte kan betala och vill ha en betalningsplan. Det är ok att vara flexibel, men verksamheten bör säkerställa att villkoren gynnar verksamheten, inte bara kunden”, fortsatte Brown.
Fakturering Factoring
Invoice Factoring kan vara ett annat effektivt sätt att övervinna problem relaterade till sena betalningar. Istället för att vänta på att en faktura ska betalas av ett företag kan ett företag skicka en B2B-faktura till ett fabriksföretag för omedelbar betalning. Kunden betalar sedan factoringbolaget när betalningen förfaller.
Digital fakturering
Charter Capital rekommenderar också företag att implementera ett komplett elektroniskt faktura- och faktureringssystem. Att använda en onlineportal för fakturering innebär att kunder kan se och betala fakturor när det passar dem, utan att behöva prata med en agent. Därefter kommer betalningar sannolikt att göras snabbare.
Charter Capital förklarar mer om factoring och de steg små företag kan ta för att hantera sena fakturor i sin blogg med titeln ”Långsamt betalande kunder: 5 strategier för att hantera en svår leverantörsreskontraavdelning.”
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link