[ad_1]
Nyligen reste Small Biz i :15 On Location till Austin, Texas, för ZohoDay 2022 och pratade med flera företagsledare om vad man ska leta efter i en CRM-plattform.
Våra expertgäster var:
- Felena Hansen, grundare av Hera Hub Co-working Space and Accelerator for Women,
- Corey Reid, Senior Marketing Director för Counter Culture Coffee & Specialty Roaster, och
- Akshay Bama från Global Supply Acquisition och Akhil Pippala Associate Project Manager för den Indien-baserade bildelningstjänsten ZoomCar.
Vad är ett CRM-system?
Om du är en småföretagare ny på termen CRM-system kan det vara bra att veta vad ett är. Den molnbaserade mjukvarudesignern Salesforce ger oss en bra definition av vad en CRM är:
”Customer Relations Management (CRM) är en teknik för att hantera alla ditt företags relationer och interaktioner med kunder och potentiella kunder. Målet är enkelt: Förbättra affärsrelationer för att växa ditt företag. Ett CRM-system hjälper företag att hålla kontakten med kunderna, effektivisera processer och förbättra lönsamheten.”
När affärsmän diskuterar CRM menar de vanligtvis ett CRM-system.
Felena Hanson om hur man väljer rätt CRM-system
Under samtalet med Small Biz Trends diskuterar Felena Hansen vad småföretag behöver tänka på när de väljer och börjar använda ett CRM-system, särskilt om de inte har automatiserat sina marknadsföringsinsatser ännu.
Felena sa att hon hade fått den här frågan från ”tusentals företag.” Hon sa att hon skulle göra följande när hon väljer rätt CRM-system:
- Förstå hur du tar emot uppgifterna: Hon antydde att det finns plattformar där ute som är lite mer visuella och vissa människor vill ha lite mer av en visuell instrumentpanel. Det finns några plattformar som är väldigt enkla att sätta upp och sedan finns det några som är mer komplexa. Så det beror verkligen på ditt företag och hur du fungerar.
- Tänk på kostnaden: Hon tillade att kostnad alltid är en faktor för små företag, så att verkligen förstå vad de verkliga kostnaderna är är avgörande. Det finns några CRM:er på marknaden som verkar vara billiga initialt, men installationsprocessen för det systemet och att få det integrerat med dina andra system slutar med att bli tusentals dollar. ”Många småföretagare inser inte det”, säger hon.
- Betala någon för att ställa in ditt CRM-system: Många småföretagare köper ett CRM och de ställer inte in det korrekt. De integrerar det inte i sin verksamhet och därför haltar de och aktiverar aldrig plattformen på riktigt. ”Anställ någon som vet vad de gör för att ställa in det korrekt”, säger hon. Förstå sedan din verksamhet och hur den vävs in i andra delar av ditt system. För ingen programvara står ensam, eller hur?
Om du vill veta mer om att välja rätt CRM-system, se till att kolla in: Så här väljer du rätt CRM-system
Varför välja ett Small Business CRM framför ett annat?
Felena diskuterade också aspekter som skulle få henne att välja ett CRM-system framför ett annat. Hon sa att användbarheten av CRM är avgörande, tillsammans med enkelheten att komma åt plattformen. Hon sa: ”Vi har ett team och om mitt team har sex coworking-platser och om alla sex platser inte använder den plattformen till fullo är det helt omtumlat.”
Användbarheten av det, enkelheten att komma åt den plattformen, rapporterna som kommer ut från plattformen och hur du använder dessa rapporter är alla faktorer.
Hon råder också att gå tillbaka till de människor som redan har räckt upp sin hand – det kanske var ett par år sedan, men gå tillbaka till de människorna och påminn dem om att du finns. Och det är vad ett bra CRM kan göra om det används på rätt sätt, och allt är dokumenterat.
Corey Reid om varför det är viktigt att välja rätt CRM-programvara för ett litet företag
Därefter diskuterar Corey Reid hur du väljer rätt CRM-programvara för ditt företag som tillgodoser dina specifika behov.
Han sa,
För Counter Culture har vi en distribuerad säljkår som letar efter några av de bästa kaféerna och restaurangerna i landet.
Så ur ett rapporteringsperspektiv är det inte superplatt, eller hur? Det finns försäljnings- och kundansvariga, det finns regionchefer och det finns en grossistchef. Och så måste vi verkligen snabbt kunna förstå trender inom specifika områden såväl som nationellt. Du vet, vilka typer av konton vinner vi?
Hur ser vår verksamhet ut från … säg, en matservering till ett lokalt kafé och liknande? Så de är du vet, det är väldigt specifikt för den typen av nationellt fokus som vi har. Men för att våra regionala lag verkligen ska kunna gräva i och förstå data, förstå hur en vinstprocent ser ut när någon kommer in som en kall ledning kontra när kommer de in som en varm ledning?
Andra nyckelpunkter Corey gjorde var de misstag som små och medelstora företag gör, som att tro att de behöver något som de verkligen inte behöver.
Corey sa att innan en företagare börjar fundera på allvar om att köpa CRM-programvara, bör de försöka förstå vad det gör eller vad det är en del av det. Förstår de verkligen vad de behöver?
Han sa att det är det första eftersom du kommer att bli såld på allt och du kommer att säga, ”Åh herregud, ja, det skulle vara bra, eller det skulle vara bra, eller det skulle vara bra.”
Och så, i slutet av dagen, fråga dig själv, ”Vad försöker du göra?” Jag kan prata med Counter Culture, eller hur? Vad vi försöker göra är att vi försöker förstå vår verksamhet, förstå vad våra team gör – och sedan kunna från en hög nivå förstå hur dessa stadier ser ut.
Hitta vad som fungerar för ditt småföretag (och vad som inte gör det)
Corey sa,
Du behöver inte nödvändigtvis ett gäng ringklockor och visselpipor, eller så behöver du inte i princip ansluta till, säg, något leadgenereringsverktyg där du kan köpa en lista på 100 000, eller hur?
Det är inte viktigt för oss eftersom, med 100 000 kaféer, kommer det att finnas en liten mängd av dem som faktiskt kommer att köpa av oss. Så, du vet, det är precis som en i en lista på en miljon saker som vi inte behöver.
Vad vi behöver är dataintegritet. Vi måste kunna göra förändringar snabbt. Vi måste också kunna ombord, du vet, ett växande team mycket snabbt också. Så det kan inte vara något som man måste ha extremt mycket teknisk kunskap för att kunna utnyttja.
Vad är dataintegritet i termer av CRM?
Som avslutning på diskussionen gick Corey över vad som menas med dataintegritet när det kommer till CRM utan att vara alltför teknisk.
Corey fortsatte med att säga,
Det finns två saker. En är att ha rätt processer på plats för att teamet ska kunna se till att de matar in data korrekt och sedan också förstå rapporteringsfunktionaliteten.
Så, för, motkultur, till exempel, har vi många olika branscher. Vi säljer i grossistledet, vi säljer dagligvaror och vi säljer direkt till konsumenterna, och ser till att när vi försöker förstå vad som händer eller hur kommer alla in i systemet.
Och sedan ser vi till att vi inte blandar ihop variabler på grund av, säg, vi ser en enorm mängd kaffepund gå igenom. Åh, vänta, det är en livsmedelsbutik, det är inte en grossist, eller hur? Och därför måste vi få in den bästa datan så att vi kan göra så datainformerade val som möjligt.
De viktigaste kriterierna att tänka på när du väljer en CRM-plattform
Lyssna in för att se resten av avsnittet där Akshay Bama och Akhil Pippala förklarar de viktigaste kriterierna att tänka på när du väljer en CRM-plattform för ditt företag.
Och kom ihåg att när du köper CRM-programvara fokusera på ditt företags specifika behov och undvik att spendera pengar på funktioner som du kanske aldrig använder. Tack igen till våra småföretagsexperter!
Meddela oss gärna om du gillade vår video: Att välja CRM-programvara för ditt företag och tyckte att det som våra fyra gäster delade med oss var till hjälp. Lämna gärna en kommentar och låt oss veta vilka ämnen du vill se behandlas i framtida avsnitt.
Lyssna på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link