[ad_1]
En central politisk förståsigpåare rationellt(öppnas i en ny flik) det ögonblick han kommer. Samtala(öppnas i en ny flik) som skulle få människor som överanvänder ordet ”vaknade” att skumma i munnen. En VD tiggeri(öppnas i en ny flik) användare att vänligen inte ringa inlägg på plattformen ”skeets.” Användare fortsätter att kalla nämnda inlägg för ”skeets”. Åh, och @borra och representanten Alexandria Ocasio-Cortez är där nu också.
Som en Bluesky-användare uttryckte det, det visas(öppnas i en ny flik) Bluesky har ”juice”.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Om du inte är bekant med Bluesky oroa dig inte. De flesta var omedvetna om plattformen före igår också. Så, vad är Bluesky?
Vad är Bluesky?
Bluesky är en ”decentraliserad” social medieplattform som backas upp av tidigare Twitter-VD och grundare Jack Dorsey. Det leds av VD Jay Graber, som valdes av pre-Musk Twitter åtminstone delvis tack vare sin bakgrund som kryptoutvecklare, enligt CoinDesk(öppnas i en ny flik). Det var tänkt att fungera lite som Mastodon, ett annat Twitter-alternativ, med sitt federerade universum av individuella servrar som användare kan passera. Men Bluesky är väldigt nytt, och de separationer mellan samhällen som slutade arbeta mot Mastodon – eftersom många användare fann dem förvirrande(öppnas i en ny flik) — har i princip inte byggts ännu.
Vad vi är kvar med är en barebones ”microblogging” app som extremt påminner om de tidiga dagarna av Twitter. Det ser ut som gammalt Twitter från UI, och från och med igår, ner till de roliga inläggen med låga insatser. Korta, roliga inlägg dominerar i appen just nu.
På Bluesky kan du inte skicka DM till någon. Det finns ingen videofunktion. Användare kan inte ens ladda upp en GIF.
Användare har 300 tecken per inlägg (förlåt, jag menar per ”skeet”) och kan lägga upp icke-rörliga bilder. Det är allt. Hur hittar du innehåll? Det finns ett följande flöde fyllt med kronologiska inlägg från användarna du följer. Och det finns ett ”What’s Hot”-flöde, som ser ut att kronologiskt visa inlägg på plattformen som får många ”reposts” och ”gilla-markeringar” oavsett om du följer användaren eller inte.
Det finns inga NFT-profilbilder. Det finns inga verifieringsmärken med blå bock, även om du har $8 till reserv. Helvete, jag kan inte ens komma på var jag kan ändra mitt lösenord, om det ens är möjligt till att börja med.
Kan jag komma på Bluesky?
Bluesky är just nu endast för inbjudningar. För två veckor sedan fick jag en inbjudan och konfigurerade mitt konto. På den tiden var plattformen ganska tråkig. Användarbasen var nästan helt tekniker: Irriterande Web3-killar som proselytterade om blockchain och bra utvecklare som pratade uppriktigt om sitt yrke. Det är okej antar jag, men det är inte Twitter. Jag trodde att Bluesky skulle gå vägen för dessa andra Twitter-alternativ: Bra som en nischgemenskap, men nej, kommer inte att ta Twitters plats.
Kommer Bluesky att bli Twitter-mördaren?
Men sedan onsdag kväll till torsdag hände något. Det verkar som om ett antal Bluesky-inbjudningskoder just råkade hamna i rätt händer: roliga Twitter-skitposters.
Sedan Elon Musk först tog över Twitter har många användare längtat efter ett ställe att gå till som är fritt från Musk och hans sätt att driva en social media-sajt. Varje beslut från Musk hade vägt in i nedbrytningen av plattformen, men förmodligen den mest skakande förändringen var prioriteringen av människor som betalar $8 för Twitter Blue. Deras inlägg finns överallt nu, fyller For You-flödet och skjuts till toppen av svaren på en tweets svarstråd.
Bluesky var bara rätt app, på rätt plats, vid rätt tidpunkt.
Nu är det fortfarande väldigt tidigt. En bra dag är ingen plattform. Bara för att Bluesky spenderat hela dagen med att trenda på Twitter betyder det inte att Twitter ska vara orolig, även om Zoe Schiffer från Platformer rapporterad(öppnas i en ny flik) att Bluesky var ett hett ämne i privata Twitter-chattar.
Vilka är Blueskys svagheter?
Bluesky kunde fortfarande förstöra det hela. Till exempel kan plattformens för närvarande endast inbjudningsstatus vara en välsignelse eller döda den. Ta in nya människor för snabbt, du kan ta in för många av de oönskade som förstörde Twitter för snabbt. Ta in nya människor för långsamt, bra användare kommer att tappa intresset eftersom det bara tog för lång tid att få den inbjudan. Och låt oss inte glömma att de fortfarande vill göra hela den där ”decentraliserade” saken som de flesta normala människor tycker är förvirrande.
Om Bluesky faktiskt slutar med att ta en bit av Twitters marknadsandel skulle det dock vara väldigt roligt, eftersom Twitter faktiskt gav Bluesky en bra bit av sin initiala finansiering. Innan Musk tog över hade Twitter och Bluesky ett partnerskap, och när Musk kom till scenen efter att ha spenderat 44 miljarder dollar för att förvärva Twitter upphörde det partnerskapet.
Men inte före Bluesky mottagen(öppnas i en ny flik) 13 miljoner dollar från sin nu konkurrent för att skapa vad den har hittills. Det är ett roligt faktum som kommer att skapa bra innehåll.
[ad_2]
Source link