[ad_1]
Amazon vidtar rättsliga åtgärder mot administratörerna för över 10 000 Facebook-grupper för påstådda försök att iscensätta falska recensioner på Amazon i utbyte mot gratisprodukter eller pengar.
Amazon stämmer administratörer för sociala medier för påstådda falska recensioner
Ett uttalande från Amazon om hur man riktar sig mot recensionsbedragare på sociala medier, säger att grupperna är inrättade för att rekrytera individer som är villiga att publicera vilseledande och motiverade recensioner på Amazon-butiker.
Enligt uttalandet finns grupper som inrättats för att hantera falska recensioner i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien och Japan.
Amazon övervakar ständigt recensioner
Näthandelsjätten övervakar ständigt recensioner och säger att den kommer att använda information som identifierats i rättsliga åtgärder för att ta bort falska recensioner som har beställts av bedragare som inte redan har upptäckts av dess avancerade teknik och expertutredare.
Ökningen av onlineshopping gör att konsumenter inte längre bara förlitar sig på mun-till-mun-rekommendationer. Istället använder shoppare onlinerecensioner för att få värdefull information om en produkt som hjälper dem att fatta köpbeslut.
För företag som säljer på sådana som Amazon är det viktigt att recensioner som publiceras om produkter är ärliga och pålitliga. Falska recensioner kan innebära att de förlorar försäljningen till konkurrenter på ett orättvist sätt. Negativa oärliga recensioner kan också skada en säljares rykte, vilket kan visa sig vara skadligt för ett litet företag.
Rensa bort recension bedragare
Med hänvisning till vikten av rättegången för att rensa bort förövarna av falska recensioner, sa Dharmesh Mehta, Amazons vice vd för säljande partnertjänster: ”Våra team stoppar miljontals misstänkta recensioner innan de någonsin ses av kunder, och den här rättegången fortsätter. ett steg längre för att avslöja förövare som verkar på sociala medier.
”Proaktiva rättsliga åtgärder riktade mot dåliga aktörer är ett av många sätt vi skyddar kunder genom att hålla dåliga aktörer ansvariga.”
En av grupperna bakom de falska recensionerna och som identifierades i rättegången är känd som ”Amazon Product Review”. Gruppen hade över 43 000 medlemmar tills Meta tog ner den tidigare 2022.
Amazon förbjuder falska recensioner
Amazon förbjuder strängt falska recensioner. Återförsäljaren sysselsätter över 12 000 individer runt om i världen för att hjälpa till att skydda Amazon-säljare online, inklusive att skydda dem från falska recensioner.
Sedan 2020 har Amazon rapporterat mer än 10 000 falska recensionsgrupper till Meta. Mer än hälften av dessa grupper har tagits ned av Meta för policyöverträdelser. Företaget noterar hur tidigare rättsliga åtgärder det har vidtagit har varit effektiva när det gäller att stänga av stora granskningsmäklare.
Även om många småföretag kan ha en hat-kärleksrelation med recensioner, kan få förneka att recensioner måste vara ärliga och pålitliga för att fungera. Amazons stämning mot grupper som är involverade i intäktsgenerering av falska recensioner belyser vikten av recensionskultur i dagens konsumentmiljö, och värdet av ärliga recensioner.
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link