[ad_1]
Räntorna stiger över hela världen och företagare kan snart känna svedan om de behöver refinansiera ett befintligt åtagande eller ansöka om ett nytt.
Fallissemanget kan börja ta fart om en avmattning i den ekonomiska aktiviteten åtföljer denna räntehöjning. Bankerna måste proaktivt reagera på dessa förändringar i den makroekonomiska bakgrunden för att fortsätta att prestera positivt.
Det är här personlig ekonomihantering (PFM) kommer in i bilden för att förbättra relationen med kunden genom att erbjuda vägledning, insikter och verktyg som hjälper dem att hålla sig uppdaterade i sina åtaganden och främja sin finansiella stabilitet.
PFM och använda AI
Vad är personlig ekonomihantering (PFM), och hur förändrar AI spelet?
Personal Finance Management (PFM) avser programvara som kan underlätta uppgiften att hantera pengar för en individ. Dessa lösningar samlar vanligtvis in, organiserar och sorterar den betydande mängden finansiell data som finns tillgänglig idag för att producera insiktsfulla rapporter och rekommendationer.
PFM är närvarande i konsumenternas vardag när de interagerar med en nätbanksapp eller ansöker om ett köp-nu-betala-senare-lån (BNPL).
Banker har vanligtvis begränsat sin PFM till att tillhandahålla kunddata och har låtit dem bestämma hur de ska använda denna information till deras fördel. Kundernas behov har dock utvecklats sedan tekniken tog över finansvärlden och de kräver nu ytterligare samarbete med sina banker för att förbättra sin ekonomi.
Som ett resultat har PFM för banker och finansinstitut nu blivit en prioritet. De företag som erbjuder den här typen av lösningar använder artificiell intelligens för att förutsäga vad kunder behöver reagera på.
Genom AI kan banker snabbt erbjuda kunder skräddarsydda produkter och tjänsteerbjudanden genom att använda den stora mängd data de har samlat in, vilket kan hjälpa individer att hitta lösningar på sina ekonomiska behov utan att behöva hjälp av en mänsklig rådgivare.
Dessutom kan dessa AI-drivna lösningar vara ett utmärkt verktyg för att hjälpa kunder att nå sina ekonomiska mål. Systemet kan avsiktligt främja spar- och investeringsprodukter som syftar till att generera välstånd eller skapa en ny inkomstström.
Varför PFM är viktigt idag
Varför är PFM så relevant i dagens utmanande makrobakgrund?
Vissa kunder kan pressas till gränserna när världen verkar gå in i en recessionscykel. Detta innebär att sannolikheten att de kommer att inte uppfylla vissa av sina finansiella åtaganden kan öka och skulle gynna bankerna om de agerar proaktivt för att undvika denna situation.
I detta avseende konstaterade Conference Board, en global ideell organisation som studerar världsekonomin, sociala trender och det politiska landskapet, nyligen att oddsen för en lågkonjunktur i USA har ökat till 96 %.
Tidigare tillfällen då modellen har förutspått ett liknande resultat inkluderar dot-com-bubblan 2000, den globala finanskrisen 2007-2008 och covid-19-pandemin 2020.
Denna kommande lågkonjunktur skulle utlösas av de hökiska åtgärder som vidtagits av den amerikanska centralbanken Federal Reserve, som att höja institutionens referensränta ganska snabbt för att minska inflationen inom landet.
En AI-driven PFM skulle kunna föreslå refinansieringsalternativ, leverera noggrant uppskattade kassaflödesanalyser baserat på kundernas nuvarande inkomster och prognostiserade utgifter, och föreslå skuldkonsolidering för att hjälpa människor att hålla sig uppdaterade.
Dessutom kunde de analysera kundernas ekonomi och föreslå finansieringsalternativ för att lindra eventuell kontantbrist de kan uppleva just då.
Att ta ett proaktivt förhållningssätt till PFM är en win-win-situation för både kunden och banken. Den förstnämnda drar nytta av algoritmens rekommendationer och institutet kan framgångsrikt skydda sin balansräkning och främja positiva resultat för sin ekonomi genom att minska antalet fallissemang.
Processautomation: The Next Frontier
Att föreslå en handlingslinje är ett viktigt steg för banker i processen att vägleda enskilda kunder, entreprenörer och företagare genom en utmanande ekonomisk säsong. Men individer är ganska upptagna nuförtiden, och de kan behöva mer tid för att fylla i långa ansökningsformulär eller besöka en lokal avdelning av institutionen.
Det är här nästa gräns för PFM är eftersom traditionella processer måste automatiseras med hjälp av AI-driven programvara. Genom att använda de uppgifter som samlats in av banken under deras relation med kunden, kan systemet enkelt slutföra alla nödvändiga steg för att lämna in en ansökan och andra liknande uppgifter.
Förutom att förbättra kundens upplevelse genom att spara tid och ansträngning, kan banker också dra nytta av att spara kostnader eftersom det krävs mindre personal för att hantera ansökningar om ett automatiserat system tar hand om just den uppgiften.
Dessutom kan revisions- och godkännandeprocessen för lån och nya konton förenklas till den grad att lite mänsklig tillsyn krävs, vilket resulterar i besparingar för institutioner.
Slutsats
Artificiell intelligens revolutionerar hur företag fungerar, från hur de interagerar med kunder till hur deras produkter och tjänster utvecklas. Den stora mängden data som finns tillgänglig på internet och kraften hos moderna superdatorer har underlättat skapandet av smarta system som kan optimera ett företags interna processer kostnadseffektivt.
[ad_2]
Source link