[ad_1]
Enligt detaljhandelsanalysföretaget Information Resources Inc, har äggpriserna gått upp med 47 % i juli jämfört med vad de kostade för ett år sedan. Priset på nästan varje matvaror har stigit under det senaste året på grund av faktorer som inkluderar höga produktionskostnader, stigande bränsle, hicka i leveranskedjan och mer.
Varför går äggpriserna upp?
Mat- och dryckesinflationen fortsätter att pressa konsumenterna i livsmedelsbutiker, trots den senaste tidens prissänkningar inom andra delar av ekonomin som bensin. Julis data visar att priserna på konsumtionsvaror förblir höga över kategorierna. Priserna för hemmat steg med 1,4 % från slutet av juni till slutet av juli och 10,9 % jämfört med föregående år den 31 juli.
Prisindex för kött, fågel, fisk och ägg ökade 13,7 procent under det senaste året då indexet för nötkött steg 16 procent. De andra stora livsmedelsbutikernas livsmedelsgruppindex steg också under det senaste året, med spannmål och bageriprodukter som visade ökningar på 15 procent.
Ägg och smör priser högre
Liksom ägg steg priserna för smör också med 26,3 % från förra året i juli och ytterligare 3,2 % i pris från juni. Enligt Information Resources Inc, steg livsmedelspriserna med 14 % jämfört med föregående år till och med juli. Detta händer när inflationen fortsatte att marschera högre för livsmedel där den i juli nådde 10,9 %, den största ökningen sedan maj 1979:s rekord på 10,4 %, enligt konsumentprisindex (KPI).
Varför är äggpriserna så höga?
Anledningen till att äggpriserna stiger är ett av landets värsta utbrott av fågelinfluensa, som dödade mer än 30 miljoner kommersiella och vilda fåglar. Utbrottet skadade äggläggande höns och kalkoner mest. På grund av de stora förlusterna för fjäderfäindustrin hade utbrottet minskat utbudet när bönder och odlare arbetade med att försöka återbefolka sina flockar.
I ett försök att uppmuntra shoppare väljer återförsäljare mer och mer marknadsföringstaktik. Dessa inkluderar veckoförsäljning och kuponger i många livsmedels- och dryckeskategorier eftersom utbudstrycket lättar och konsumenterna i allt högre grad letar efter de bästa erbjudandena.
Nya data indikerar att de fem bästa mat- och dryckeskategorierna där marknadsföringen ökade under de fyra veckorna som slutade den 10 juli 2022, visar nära paralleller till samma fyra veckor 2019, före pandemin, med nästan 50 % av dessa toppkategoriers försäljning från marknadsförda föremål.
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
Bild: Envato Elements
[ad_2]
Source link