[ad_1]
Om du äger ett detaljhandelsföretag kanske du har märkt att din kundbas inte är vad den brukade vara.
Rieva Lesonsky, VD för GrowBizMedia/SmallBusinessCurrents.com sätter sig ner med Shawn Hessinger, Executive Editor för Small Business Trends för att diskutera hur tusenåriga shoppingvanor och Gen Z shoppingvanor förändrar detaljhandeln, och hur ditt företag behöver anpassa sig till dessa förändrade detaljhandelstrender.
Kolla in den här redigerade transkriptionen av deras diskussion om det senaste avsnittet av Small Biz i:15. Du kan också kolla in hela konversationen ovan eller lyssna på den på SoundCloud nedan.
Shoppingvanor för Millennials och Gen Z-kunder
Shawn Hessinger: Vi kommer att prata om både e-handel och detaljhandel, för om du tror att det finns mycket förvirring kring detta ämne med människor. Kunderna nu är inte desamma som de var för fem år sedan. De gör helt enkelt inte samma saker, eller hur?
Rieva Lesonsky: Det finns en helt ny kundbas där ute. Och jag tror att så många företagare har fel uppfattningar om generationerna. Du vet, de tror, åh, millennials är detta och Gen Z är detta, och de har helt fel. Och om de inte får och förstår vad generationerna vill och gör, kommer de att fortsätta att tappa kunder.
Vad återförsäljare behöver vara medvetna om online eller utanför är Gen Z inte är ett gäng barn. De är ledande, och framkanten av Gen Z, de är i början till mitten av tjugoårsåldern. Så många av dem arbetar, de bildar familjer, de spenderar pengar och menar allvar med att spendera pengar. De levde igenom några lågkonjunkturer. De förstår hur det är.
Så, de går in i vuxenlivet med en annan typ av tänkesätt, och ser på konsumtion som en slags aktivism – det är deras sätt att vara aktivister. Och därför väljer de vem de vill göra affärer med mycket noggrant. De veterinär många människor och bojkottar många företag. Men de letar var de spenderar sina pengar och hur mycket de spenderar. Och de har i princip släppt lös hela detta fenomen med second hand-detaljhandel.
I grund och botten startade den generationen av millennials detta fenomen där secondhand nu är hett. Och det är så varmt att stora återförsäljare faktiskt gör plats på golvet i sina butiker för att dela begagnade kläder och begagnade produkter.
IKEA säger till och med: ”Hej, om dina saker är i bra skick, ta tillbaka dem. Vi betalar dig för det.” Och nu säljer de den vidare. Så det är ett helt nytt fenomen, inte bara i kläder, utan i möbler. Det finns en hel webbplats, Cherish, som säljer vintagemöbler. Och det är stort. Vi pratar inte bara om pyssel. De har miljoner och åter miljoner kunder. Så det är ett helt nytt tankesätt också.
Shawn Hessinger: Vad sägs om motsatsen till det allmänna att personer över 60 år aldrig kommer att handla online? Eller människor som är yngre kommer absolut att handla online och aldrig gå in i en butik? För det verkar inte heller helt korrekt.
Rieva Lesonsky: Nej, och jag tror att det är gruppen som ledde uppgången tillbaka till detaljhandeln. Det beror på att shopping är en social aktivitet för dem, eller hur? De går inte in i butiker själva. De går in med en grupp människor. De provar saker. De skickar bilder till andra vänner. Det är en rolig gruppaktivitet. Och så den gruppen har anammat det. Och så ledde de laddningen tillbaka till butikerna. Så för dem är kul att göra saker som är paketrelaterade. Och så det är en stor sak som folk förbiser.
En annan sak: en generation som är ENORM på restauranger är Gen Z. De älskar att gå ut och äta. Så många restaurangägare ser några tonåringar komma ut och de säger: ”Nej, jag vill inte ha dig på min restaurang!” Men de är där och de spenderar pengar.
Jag väntar på den nya undersökningen Taking Stock with Teen för våren, men den för den gångna våren visar att de spenderar mycket pengar på mat. Mat är, totalt sett för tonåringar, den största utgiften. Och så, återigen, vill du göra dem bekväma. Du vill, du vet, få dem att inte känna att de måste äta och springa för att de ska sitta där och de kommer bara att fortsätta beställa det här för det är vad de gör. De gillar att umgås. Så dra nytta av det!
Shawn Hessinger: De andra kundbeteenden som har förändrats avsevärt under de senaste åren som småföretag bör vara medvetna om. Något vi inte nämnde?
Rieva Lesonsky: Millennials är de största bostadsköparna i Amerika. De har familjer, vilket betyder att de köper mycket saker för att de har ett barn, och de behöver grejer i oändlighet. Och så du vill aldrig förbise den tusenåriga marknaden. Och millennials startade, som jag sa, second hand-rörelsen, de startade konsumtion och aktivism. Det har verkligen anammats av Gen Z, men det startade verkligen av millennials och vad båda dessa generationer vill ha.
Och mellan de två utgör de förmodligen hälften av Amerika. Jag menar, bara millennials är som 85 miljoner och Gen Z är inte liten. Man tittar på dessa två generationer, och de vill göra affärer med människor som ger tillbaka till samhället på något sätt, som bryr sig om sina anställda.
När du är ett lokalt företag är det viktigt för dina kunder hur du behandlar dina anställda eftersom någon kommer att bo granne med en av dina anställda. Alla kommer att känna någon som arbetar för dig och de kommer att veta om du är en bra eller dålig arbetsgivare. Och folk kommer att göra sina bedömningar om var de ska handla baserat på det.
Och så vill du – inte bara vara en god medborgare – du vill prata om det. Du vill inte säga: ”Jag gör det här, och jag skäms för mycket för att säga det.” Men nej, du vill marknadsföra det för att du vill att folk ska veta att du bryr dig. Och det handlar inte om att göra det av falska skäl. Det handlar om att vara autentisk om det och verkligen bry sig om att visa att du bryr dig om ditt samhälle och att du deltar.
Det kan vara något så enkelt som att hålla en insamling för flickscouter. Jag förstår att småföretag har begränsade budgetar, men det finns några butiker här i mitt område som på helgerna bara har flickscoutsoldater som kommer in dit för att slå in presenter gratis. Du vet, du kan tipsa, du vet, jag skänker till flickscouterna. Butiken får ingenting, förutom att kunderna är där för, ”Åh, jag får min gåva inslagen gratis!” Och flickscouterna eller pojkscouterna, eller vad det nu är, kan tjäna lite pengar på det. Så tänk på sätt att interagera med ditt samhälle mer för att visa att du är allmänsinnad.
Shawn Hessinger: Något vi missat?
Rieva Lesonsky: Vi är utanför detaljhandelns område här, men om du är i hembyggnads- och ombyggnadsbranschen eller säljer den typen av produkter…och jag menar inte inredningen…jag menar som handfat eller, du vet, VVS-apparater eller något … kvinnor är faktiskt drivkrafterna för dessa inköp. Och jag har läst några undersökningar från kvinnor som säger att det är de som faktiskt går in i järnaffären för att köpa produkterna. Och ändå är det de som inte känner sig respekterade i järnaffären av de anställda, eller hur?
Kom ihåg, jag sa till dig, millennials köper fler hem – ja, det är verkligen millennial-ledda av millennials kvinnor som faktiskt köper en hel del av hemmen. Så du vill vara säker på att du behandlar alla dina kunder med respekt.
Lyssna på detta avsnitt på SoundCloud:
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link