
[ad_1]
Hur hanterar den professionella affären osäkra affärs- och ekonomiska tider?
På Small Business Radio Show den här veckan pratade jag med Marc H. Morgenstern som är en out-of-the-box, oerhört framgångsrik dealmaker och rockaficionado och ingen vanlig företagsledare. Hans ovanliga insikter drivs av sammanflödet av 400+ framgångsrika affärer, en livstid av att följa Grateful Dead och även sälja uppslagsverk från dörr till dörr. Han var där dag ett av OfficeMax till det medgrundande företaget inom digital sjukvård, Within3. Marc är Managing Partner och grundare av den tidiga investeraren Blue Mesa Partners. Han är också medlem i styrelsen för Rock and Roll Hall of Fame sedan 1983.
Marc berättar först om sin erfarenhet som dörr-till-dörr-försäljare; “ Jag blev avsläppt i ett grannskap och började knacka dörr för att se om de skulle släppa in mig. Detta är den ultimata försäljningen ansikte mot ansikte med ett gift par där du var tvungen att få kontakt med dem på kort tid baserat på vad du såg och hörde i hemmet. De var alla ett samtal stänger, så du var tvungen att lyssna. Gud gav dig en mun och två öron; förhållandet var inte en olycka.”
Marc beskriver att erbjudanden är som legobitar. ”Det finns hundratals mosaikstycken så du måste lära dig att lyssna som en musiker, inte en advokat. Lyssna inte bara för att motbevisa argumentet, utan för att se vad affären kan bli som att musiker jammar en låt. Du börjar med vad motparten behöver och vad de vill köpa. Kom ihåg att utforskning inte är engagemang.”
Marc föreslår också att man tänker på en affär som en cirkel; ”det finns en köpare, säljare, mäklare, bankirer, advokater, hyresvärdar och revisorer. Du ser inte många människor som är osynliga intressenter. Vid något tillfälle måste du få alla i samma rum att göra en affär för att se om det kan hända tidigt. E-postutbyten skapar inte dialoger, bara sekventiella monologer.”
Under dessa tider säger Marc att säljare måste vara realistiska om vad deras företag är värt idag. ”Försöker de sälja för gårdagens priser? Skulle du köpa ditt eget företag för det pris du vill sälja det? Så när du tittar på köpeavtalet, byt köparens och säljarens namn – skulle du fortfarande gå med på att göra affären?”
Lyssna på hela intervjun med Marc om hur man gör en affär i år på The Small Business Radio Show.
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: bluemesapartners
[ad_2]
Source link