
[ad_1]
Inflationens inverkan lyfts fram i en ny global rapport från Meta, Facebooks moderbolag. Enligt rapporten är inflation och stigande kostnader för insatsvaror nya utmaningar för de flesta små och medelstora företag (SMB). Analysen av små och medelstora företag i 30 länder visade att inflationen var ett stort problem för små och medelstora företag, särskilt de som var involverade i export.
Inflationens inverkan på småföretag – Metarapport
Nästan en fjärdedel (23 %) av USA-baserade småföretag rapporterade en ökning av sina kostnader för insatsvaror och råvaror under de senaste sex månaderna. Detta står i skarp kontrast till det globala genomsnittet på 45 % av små och medelstora företag som tvingades sluta under samma period. Ökningen av insatsvaror och råvaror har fått 54 % av små och medelstora företag globalt att höja priserna på sina varor och tjänster med mer än 5 % under de senaste 6 månaderna. Medan ytterligare 9 % av små och medelstora företag rapporterade att priserna höjdes med mer än 50 %. Däremot höjde endast 28 % av de små och medelstora företagen i USA som kände effekten av inflationen priserna med mer än 20 % under de senaste 6 månaderna.
Hårt drabbade är små och medelstora företag som ägnar sig åt export, varav endast 30 % uppger att de har sålt varor eller tjänster internationellt under de senaste fem åren. Medan endast 15 % av USA-baserade små och medelstora företag rapporterade att de lyckades exportera sina varor eller tjänster till andra länder under samma period.
SMB stängs något ned med fler rapporterande högre försäljning
Trots de högre kostnaderna för råvaror har antalet småföretag som rapporterar att de stänger butiker faktiskt minskat, om än bara något. Cirka 66 % av små och medelstora företag i Nordamerika är övertygade om att de kommer att vara öppna i minst sex månader till. Hela 80 % av amerikanska små och medelstora företag sa i juli 2022 att de var i drift eller engagerade sig i någon intäktsgenererande verksamhet. Endast 18 % av små och medelstora företag i USA rapporterade att de stängdes i juli 2022, en minskning med 3 % från januari 2022. Detta är något lägre än det globala genomsnittet på 19 % av småföretagen runt om i världen som rapporterar att de är stängda.
Försäljningen har också visat tecken på förbättring sedan förra året. Cirka 37 % av små och medelstora företag i USA rapporterade att deras försäljning under de senaste 30 dagarna var högre jämfört med samma månad förra året. Medan 35 % av amerikanska små och medelstora företag rapporterade att deras försäljning var lägre. Men bara 16 % av små och medelstora företag rapporterade att de förväntar sig att generera mer än 50 % av sina årliga intäkter mellan oktober och december 2022. Medan 29 % förväntar sig att se utmaningar relaterade till bristande efterfrågan från kunder under de närmaste månaderna.
Sysselsättningen har ökat globalt, men trenden har inte varit konsekvent i länderna
I USA rapporterade cirka 85 % av små och medelstora företag att antalet anställda ökade (18 %) eller stabilt (68 %). När det gäller utmaningar med att anställa och behålla talanger sa bara 15 % av amerikanska små och medelstora företag att de hade minskat storleken på sin personalstyrka under de senaste sex månaderna. Detta är en minskning från 24 % i januari 2022. Intressant nog visade sig delstaten Ohio ha den största andelen små och medelstora företag som ökade personalstyrkan under de senaste sex månaderna med 25 %. I ett antal stater, som New York och Tennessee, rapporterade fler små och medelstora företag att minska sin arbetskraft än att lägga till den.
Globalt rapporterade nära en fjärdedel (24 %) av små och medelstora företag att ha ökat sin personal under de senaste sex månaderna, upp från 11 % i januari 2022. Av dessa rapporterade nästan hälften (45 %) av små och medelstora företag i Afrika söder om Sahara ett ökat antal anställda under de senaste sex månaderna, den högsta andelen av alla regioner. Nedläggningarna har minskat med 2 % sedan rapporten från januari 2022, och andelen små och medelstora företag i byggsektorn rapporterar att stängas har ökat med 3 %.
Andra höjdpunkter från rapporten Global State of Small Business
Små och medelstora företag har underlättat tillväxt genom att modifiera sina affärstaktik – vilket ger ökade fördelar och flexibilitet för arbetare tillsammans med investeringar i digital transformation. Som ett resultat rapporterade cirka 41 % av små och medelstora företag att ha genererat minst 25 % av sin försäljning via digitala kanaler under de senaste 30 dagarna. Av dessa har 55 % sagt att de använder digitala verktyg för reklam. Rapporten ägnade också ett avsnitt till att belysa hur minoritetsägda små och medelstora företag klarade sig, särskilt när det gäller att anamma digitala verktyg. Några av de andra höjdpunkterna i rapporten inkluderar:
- Ungefär 60 % av amerikanska minoritetsledda små och medelstora företag använder digitala verktyg för reklam, jämfört med 53 % av andra små och medelstora företag.
- Omkring 45 % av amerikanska minoritetsledda små och medelstora företag genererar minst 25 % av sin försäljning via digitala kanaler, som en andel av den totala försäljningen under de senaste 30 dagarna, jämfört med 39 % av andra små och medelstora företag.
- Ungefär 19 % av minoritetsledda små och medelstora företag rapporterade att de förväntade sig att generera mer än 50 % av sina intäkter mellan oktober och december 2022. Detta kan jämföras med 13 % av andra små och medelstora företag.
- Cirka 76 % av minoritetsledda små och medelstora företag rapporterade att de var operativa eller engagerade i någon inkomstgenererande verksamhet, jämfört med 84 % av andra små och medelstora företag.
- Nästan 43 % av minoritetsledda små och medelstora företag rapporterade att deras försäljning under de senaste 30 dagarna var högre jämfört med samma månad förra året. Detta kan jämföras med 36 % av andra små och medelstora företag
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link