
[ad_1]
Det finns massor av onlinetjänster tillgängliga för företag. Men de är inte alltid tillgängliga för de minsta företagen. Lyckligtvis erbjuder BaseKit alternativ gjorda speciellt för mikroföretag. Läs om företaget nedan i veckans Small Business Spotlight.
Vad verksamheten gör
Erbjuder onlinetjänster för mikroföretag.
VD Simon Best berättade för Small Business Trends, ”Vi har tre kärnprodukter: BaseKit Store är en white label e-handelsbyggare för mikroföretag; BaseKite är vår specialiserade webbplatsbyggare; BaseKit Bookings är vår mötesprogramvara med ett inbyggt betalningssystem.”
Affärsnisch
Fokus bara på de minsta företagen.
Best säger: ”Vi har designat våra tjänster specifikt för den globala mikroföretags- och nystartade communityn. Vi tror att vi är unika bland våra konkurrenter i vårt uppdrag att demokratisera fördelarna med webbaserad försäljning och marknadsföring.”
Hur verksamheten startade
Som ett internt verktyg för en webbdesignbyrå.
Best och hans medgrundare Richard Best och Richard Fernandez arbetade ursprungligen på en webbdesignbyrå. Så de byggde det första verktyget för eget bruk där.
Han tillägger, ”Efter europeisk såddfinansiering och investeringar från Silicon Valley har vi sedan dess vuxit till att tillhandahålla webb- och e-handelstjänster för miljontals webbplatser genom vårt nätverk av återförsäljande partners.”
Största vinsten
Attrahera stora partners.
Best säger, ”Vi har turen att ha samarbetat med globala varumärken som Telefonica, The Hut Group och Amazon. Detta ger fantastisk validering för våra produkter och deras tillförlitlighet och säkerhet, såväl som teamet bakom dem. När stora varumärken litar på oss kan det hjälpa oss att attrahera fler partners.”
Största risken
Pivoterar till mobil.
Best förklarar, ”Vi byggde om vår produkt helt och hållet som en mobil-först-app, som gör det möjligt för användare att skapa och redigera webbplatser från sina mobila enheter. Detta tog cirka 18 månader och vi kunde inte lägga till några nya funktioner förrän det skickades. Detta frustrerade några av våra partners och vi riskerade att förlora deras verksamhet. Men i slutändan var det ett bra drag och vi ser en enorm potential för den mobila kapaciteten, särskilt på framväxande marknader där stationära och bärbara datorer inte är så vanliga.”
Lärdom
Skapa fler mobila alternativ för mikroföretag.
Best säger, ”Vi har nyligen börjat bredda vårt produktsortiment genom att lägga till e-handels- och bokningsappar. Om vi kunde göra om det hela skulle jag ha lanserat dessa tidigare. Mikroföretag måste göra transaktioner online och dessa appar genererar intäkter så de är otroligt värdefulla och klibbiga.”
Hur de skulle spendera 100 000 USD extra
Expanderar inom nyckelområden.
Best tillägger, ”De två stora fokusområdena för oss just nu är att skala upp våra försäljnings- och marknadsföringsinsatser för att driva tillväxt, och bredda vårt produktavtryck för att hjälpa fler mikroföretag att bli framgångsrika. De 100 000 $ skulle låta oss anställa fler och gå snabbare i dessa områden.”
Favoritprojekt
Arbetar på en värdkampanj med Hulk Hogan.
Best säger, ”Vi hjälpte en gång till att starta ett värdföretag som heter Hostamania med brottningslegenden Hulk Hogan. Det fanns en rolig promovideo med Hulk Hogan som svängde på en förstörande boll! Tyvärr tog inte värdföretaget fart och är inte längre i branschen, men du kan fortfarande hitta promovideon på YouTube.”
favorit citat
”Om alla går framåt tillsammans så sköter framgången sig själv” – Henry Ford.
* * * * *
Bild: BaseKit, Simon Best
[ad_2]
Source link