
[ad_1]
Visste du att ISO 9001 är en kvalitetsledningscertifiering? Dessutom finns det inte bara en ISO 9001-certifiering – det finns många varianter som är specifika för branschen. Till exempel är denna ISO/IEC/IEEE 90003:2018 för datorprogramtjänster, inklusive utveckling, försäljning, support, etc.
För företag och konsulter är det ett stolt ögonblick att få ISO 9001. Det kan ha tagit sex månader eller mer, och det kräver två bedömningar.
Ditt pappersarbete måste följa standarder och att det speglar vad du gör – det är den första bedömningen. Sedan kommer revisorn att kontrollera att det tillämpas i verksamheten i ditt företag. Det är en sak att säga vad du gör och en annan att göra det!
Nu du har hoppat igenom dessa hinder, vill du använda det som en USP i din marknadsföring, som ett sätt att skilja dig från dina konkurrenter och bevisa för kunderna att du är proffs som följer kvalitetsledningsstandarder.
Att acceptera ISO 9001-certifieringen kräver också att du går med på att följa riktlinjerna när det kommer till marknadsföring och marknadsföring.
Den goda nyheten är att du kan marknadsföra dina 9001-certifieringar:
- på din tegel- och murbruksplats
- på dina företagsbilar
- på dina annonser
- och även på skyltar
ISO 9001 marknadsföringsriktlinjer
Det finns riktlinjer för hur du använder din nyligen präglade certifiering så i den här affärsbloggen tittar vi på hur du kan använda din ISO 9001 inklusive:
- Logotyp
- Beteckningar
- Rapportering
- Produkter
Produktcertifieringar
När du är certifierad genom ISO kan det verka som en bra idé att tillkännage för världen att alla dina produkter och tjänster är certifierade. Detta är dock inte tillåtet eftersom de inte täcker några produkter eller tjänster.
Certifieringen handlar om det ledningssystem du har installerat och kommer att använda, eller har använt, enligt deras riktlinjer.
Du kan berätta för världen att dina ledningssystem är certifierade och hjälper dina produkter eller tjänster, men det kan inte förvirra kunderna. Det betyder att du kanske inte vill lägga till någon information om dina produkter eftersom konsumenten kanske tror att din produkt håller den högre ISO-standarden.
Certifieringsskydd
Detta är en annan aspekt av din ISO 9001-certifiering som kan vara lite förvirrande.
Denna riktlinje säger i princip att du bara kan annonsera om den del av företaget som faktiskt var certifierad. Det betyder att om du har ett par olika ledningssystem i ditt företag så kan du bara sätta godkännandestämpeln på det system som faktiskt var certifierat.
Om du vill att alla dina ledningssystem ska inkluderas måste du ha dem certifierade ett i taget.
Rätt beteckningar
När du visar att du är registrerad kan du inte enkelt uttrycka att du är ISO 9001 certifierad. Istället ska du lägga till det systemnummer som du certifierats för efter utnämningen. Annars är det ett brott mot deras regler.
Dina annonser och bulletiner ska se ut så här ”ISO 9001/2015 certifierade.” Det kan verka som ett trivialt steg, men det är en viktig riktlinje som de insisterar på att du ska följa.
Logotyp
En annan sak som kan verka lite strikt är användningen av deras logotyp. När du annonserar skulle det vara bra att visa din stolthet över certifieringen genom att visa ISO-logotypen med allt du marknadsför. Det är inte tillåtet av dem.
Du kan inte använda deras logotyp för någon typ av reklam, marknadsföring eller ens på anslagstavlan i pausrummet. Deras logotyp är deras logotyp, och du kan inte använda den.
Slutgiltiga tankar
Att uppnå branschrelaterade certifieringar och standarder ger dina kunder, partners och leverantörer förtroende för din verksamhet.
Du måste följa användarvillkor och regler när du skapar logotypen och använder standarden i marknadsföringsmaterial. Förutom det kan du infoga att du är certifierad i någon av dina marknadsföringsplaner. Himlen är gränsen om du håller dig inom de riktlinjer som anges av ISO.
Kan ditt företag nå mer försäljning med ISO 9001? Som standard fokuserar sig själv på kontinuerlig förbättring av din journalföring, processer och system, utan tvekan ja.
Vinnande anbud, särskilt statliga kontrakt, är beroende av att ha ISO-certifieringar. Dessutom är konsekvensen i service och support en vinnare för personalens moral och kundnöjdhet.
[ad_2]
Source link