
[ad_1]
Är det möjligt att sätta och föra fram företagskulturen i en startup som bara är fjärransluten?
Ja, att hantera din personals attityder och beteenden har lite att göra med var de arbetar. Du kan hantera företagskulturen lika bra med all distanspersonal som med all personal som arbetar under samma tak!
Men att främja företagskultur på en avlägsen arbetsplats är en annan utmaning än att göra det på arbetsplatsen. Till exempel tar det mer ansträngning att schemalägga ett improviserat videokonferensmöte än att bara gå ut på golvet och meddela alla att det finns ett möte i styrelserummet på 5 minuter.
Att tackla behovet av förbättringar eller förändringar i arbetarbeteende är dock inte mindre utmanande personligen än det är via ett Zoom-samtal. Det kan faktiskt vara lättare att förmedla den ovälkomna nyheten att förändring behövs via video eftersom du inte är i närheten.
Endast 16 % av företagen är helt avlägset, vilket innebär att den stora majoriteten av organisationskulturfrågor uppstår från hybridarbete eller på kontoret.
Enligt Gallups rapport 2021 State of the Global Workplace är endast 20 % av de anställda aktivt engagerade i sitt arbete.
Därför kan distansarbete vara en faktor för att kommunikationen minskar, men det är osannolikt att det är den enda anledningen till att företaget saknar sammanhållning. Det finns gott om giftiga arbetsytor så omfamna distansarbete eftersom det kan vara svaret för att få alla i ditt företag på samma sida!
Värdet av distansarbete
Harvard Business Review undersökte en studie där deltagare på ett kinesiskt callcenter fick arbeta hemifrån i nio månader. Studien drog slutsatsen att deras distansanställda var gladare, mer produktiva och mindre benägna att sluta än anställda på kontoret.
Global Workplace Analytics Agile Work-studie fann distansarbete:
- Sparar arbetsgivaren pengar
- Minskar oplanerad frånvaro
- Förbättrar medarbetarnas tillfredsställelse
- Minskar oviktiga möten
- Utvidgar kompetens och talang kraftigt
- Ökar lagarbete och samarbete
Även om dessa fördelar är imponerande, måste arbetsgivare uppmuntra kommunikation i sina team för att se dem träda i kraft. Om din kultur skulle kunna behöva någon förbättring, läs vidare.
Förbättra företagskultur för fjärrstart-up
Att maximera sammanhållningen och arbetstillfredsställelsen kräver att man erkänner vad man kan förbättra på jobbet. Att börja som ditt företag innebär att fortsätta kräver tydlig och koncis riktning.
1. Lev ditt företags värderingar
Arbetsgivare vet inte alltid att deras företagskultur inte är som den borde vara.
Varningstecknen kanske inte är uppenbara förrän produktiviteten tar ett dyk. Det är möjliga ägare och högre chefer som är angelägna om att attrahera långsiktiga anställda och översäljer sin företagsmiljö och samhörighet.
När detta händer har ledningen tappat kontakten med personalens känslor. När som helst kan ditt företags uppdrag och vision ses över, skrivas om och kommuniceras med personalen.
Ta ansvar för din företagskultur och upprepa regelbundet resonemanget för dina företagsvärderingar som bör innefatta mångfald och inkludering.
2. Samarbete
Stöd samarbete underifrån, dvs all personal får inflytande över vilka värderingar som gör verksamheten speciell och meningsfull för dem. Även om det är bra att sluta med en lista med värden, är det särskilt viktigt att team på distans dokumenterar vad de får från verksamheten utöver sin lön.
Utspridda teammedel tenderar att förlita sig mer på skriftlig kommunikation på grund av lite tid ansikte mot ansikte.
Ditt kulturdokument bör vara tydliga, koncisa och formulerade förändringar som gjorts i företaget. Den ska ange dina förväntningar, diskutera hur du ska utvärdera och bedöma ditt team och förklara hur du kommer att mäta prestation. Se detta dokument och omvärdera det hela tiden.
3. Onboarding av fjärrpersonal
En utmaning för avlägsna team är bristen på vardaglig förtrogenhet. Det är mindre småprat och lätt skämt. Gå vidare med din introduktion för att anpassa personalintroduktionerna. Välkomstmailet kan innehålla lite lätt humor och delning av personliga preferenser, t.ex. gillar, ogillar etc.
Dessutom anordna sociala videoteammöten där företaget betalar för varje arbetares drinkar och snacks. Om ditt team inte kan träffas personligen kan du skapa nästan samma atmosfär med onlineevenemang. Att presentera en ny teammedlem kan vara en rolig upplevelse.
Att vara medveten om att kommunikationen är begränsad i avlägsna team kommer att göra behovet av dessa möten mer uppenbart. Inte bara kommer dessa korta introduktioner att hjälpa nya teammedlemmar att känna sig mer bekväma, utan de kommer också att skapa förtrogenhet och företagsomfattande teambindning.
4. Uppmuntra feedback
Anställda är rädda för att säga ifrån eftersom de inte tror att deras åsikt kommer att höras eller fruktar att det kan slå tillbaka. Men om deras arbetsgivare uppmuntrar feedback är det mer sannolikt att de ger det. Samtidigt kan arbetsgivare inte bara berömma de högljudda extroverta eller tvinga introverta att bidra.
Nystartade ägare kan uppmuntra deltagande från alla anställda genom att sätta de mer egensinniga talare i en anteckningsroll eftersom det uppmuntrar dem att lyssna. Ett mer avslappnat, avslappnat förhållningssätt i möten kommer också att hjälpa tystare medarbetare att bli mer öppna och transparenta.
5. Sätt förväntningar
Vissa kommunikationsmetoder, som e-post, är avsedda för professionell kommunikation, medan Zoom och Slack vanligtvis tilldelas för tillfälliga konversationer. Det behöver inte vara så du separerar kommunikationskanaler, men du behöver fortfarande ett utrymme för båda.
I en vanlig kontorsmiljö kommer dina anställda att prata om sina dagar och ägna sig åt lite lätt skvaller. Om du sätter regler på plats som diskuterar vilka verktyg som är för att samarbeta och kommunicera, kommer dina teammedlemmar att kunna skapa sin egen sociala kultur som inspirerar till lagarbete.
6. Mät engagemang
Nystartade ägare kan inte skapa en samarbetsmiljö och ta händerna från ratten. Du måste ta dig tid att övervaka och mäta engagemang varje kvartal. Genom att använda anonyma undersökningar har du lättare att erkänna teamets övergripande känslor.
Fokusera inte på arbetsrelaterade ämnen i din undersökning. Att fråga om allmän lycka och humör uppmuntrar till öppenhet och kan lindra känslor av isolering. Dessutom kommer dina anställda att känna sig mer kopplade till dig och ditt företag eftersom de kommer att känna att du bryr dig om dem.
Sammanfattning
Startups har redan mycket att göra på avdelningen för medarbetarengagemang, vilket gör att utveckla en stark företagskultur till en mindre skrämmande strävan för företagare.
Samtidigt måste startups övervinna utmaningar som kommer med avstånd, som kommunikation och konsekvens. Det kan vara svårt för nystartade ägare att hålla sina anställda engagerade utan ett dokument som beskriver deras företagsvärderingar och deras uppföljning.
Om nystartade ägare kan leva efter sina företagsvärderingar kommer de att attrahera fler topptalanger och öka förtroendet i hela sin verksamhet. När förtroende har etablerats kommer anställda gärna att tala om sina klagomål, bli vänner med sina medarbetare och ta emot feedback.
För att säkerställa att din strategi för medarbetarengagemang fungerar, dela ut anonyma enkätundersökningar som frågar om individuell lycka och motivation. Med dessa data kan din organisation justera sin strategi eller fortsätta att främja spetskompetens på hela arbetsplatsen.
Nya Inlägg
[ad_2]
Source link