[ad_1]
Anställningsprocessen är dyr. Särskilt småföretag måste undvika kostsamma anställningsmisstag.
Det är dock inte garanterat att anställa rätt första gången, särskilt inte när pressen är på att få en roll fylld.
Anställande chefer kan känna pressen från högsta ledningen att anställa i all hast. Varför? I småföretag kan förlora en anställd leda till att kollegor måste ta tag i slappheten och täcka den lediga rollen.
Medarbetare kan brinna ut, vilket kan leda till fler lediga jobb på företaget. Det är tider som dessa som anställningsmisstag görs – låt oss titta på vad ditt företag kan göra för att engagera sig rätt första gången!
Hur man undviker anställningsmisstag
Enligt US Department of Labor kan att fatta dåliga anställningsbeslut vara så kostsamt som 30 % av en anställds årslön. Det är hela $24 000 i totala förlorade kostnader för en position som erbjuder en lön på $80 000. Ta dig tid att undvika dessa vanliga anställningsmisstag och få din passform först.
Släpar efter med digital transformation
Konkurrenskraftiga företag är helt nedsänkta i ny teknik som attraherar toppanställda. För att ditt företag ska vara attraktivt för arbetssökande, häng med i tekniken inom alla områden, så är dina anställda också en del av teknikrevolutionen.
Använd molnbaserad mjukvara-som-en-tjänst för att arbeta med dina kassaflödesbegränsningar. Ditt engagemang för ny teknik kan vara anledningen till att en sökande väljer en roll i ditt företag.
Vilken är din företagskultur?
Idag måste företagskulturen överensstämma med anställdas värdesystem inklusive:
- Balans i arbetslivet
- Mångfald, jämställdhet och inkludering
- Företagets affärsidé och värdeförklaring
Anställningsmisstag sker när företaget glömmer att presentera sina värderingar och syfte. Vad representerar verksamheten och hur representerar den rättvisa, delaktighet och medkänsla?
Arbetssökande väger upp vad som erbjuds så se till att ditt företag har ett holistiskt förhållningssätt till sin anställning inklusive:
- Lönepaket – lön, bonus, försäkring etc)
- Personlig utveckling – utbildning, utbildning, branschkvalifikationer
- Arbetsplatsförmåner – grupprum, hälsosamma förfriskningar, parkering etc)
- Samhällstjänst – välgörenhetsdagar, insamlingsevenemang)
Dessutom söker anställda en företagskultur som värdesätter balans mellan arbete och privatliv så att de kan umgås med familj och vänner.
Teknikantagande är viktigt men företag måste se till att deras företagskultur inte främjar mentaliteten ”alltid online”.
Anställda kan få sin affärse-post vidarebefordrad till sina telefoner. De ska dock inte behöva svara på e-postmeddelanden, mobilmeddelanden eller chattförfrågningar utanför deras normala arbetstid.
Saknade stadier i intervjuprocessen
För att undvika anställningsmisstag, se till att alla steg i rekryteringsprocessen är klara. Även om du har bråttom att få rollen tillsatt kan det leda till att fel person anställs om du hoppar över ett steg i anställningsprocessen.
Följebrev
Varje CV bör ha ett personligt brev – har det anpassats till rollen och ditt företag, eller är det generiskt? Du kommer att räkna ut hur intresserad den sökande är av sitt följebrev.
Videosamtal före intervjuer
När du översvämmas av sökandens CV – ta ett extra steg och genomför förintervjuer via ett telefonsamtal eller videochatt. Hur sökande presenterar muntligt och visuellt hjälper dig med den korta listan över sökande till intervjuomgången.
Förintervjun kan också avslöja varför vissa sökande har utelämnat viktig information om rollen och din verksamhet. Till exempel, ditt företag värdesätter välgörenhet och samhällsarbete, och sökande kan göra det men inte inkludera sina ansträngningar i sitt CV.
Arbetsbeskrivningar för specifika
Om ditt företag verkar rekrytera till samma roll upprepade gånger, ta en ordentlig titt på platsannonsen. Skriv om den varje gång och se till att bredda dess omfattning, så att du lockar nya sökande.
Använd fler kanaler för att annonsera roller
Fortsätt lägga upp samma jobb på samma sajter, och gissa vad? Samma kandidater söker om och om igen. Kasta du är nätet bredare för att få en bredare pool av sökande. Att öppna möjligheterna för en bredare publik är alltid till hjälp eftersom det kan hjälpa dig att diversifiera din arbetsstyrka med ett brett utbud av färdigheter, synpunkter och erfarenheter.
Till exempel idag söker kandidater sällan efter jobbmöjligheter i lokaltidningarna. Alla är online och det borde också dina lediga jobb. ? Inkludera alla dina lediga jobb i dina tillgångar online:
- Företagets webbplats
- Nyhetsbrev via e-post
- Sociala medier (LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram etc)
Dessutom måste dina lediga jobbannonser listas på jobbsajterna och rekryteringsföretagens sajter – dit arbetare går för att hitta nya roller. Dessutom har rekryteringsföretag stora sökandedatabaser.
Saknar information i arbetsbeskrivningar
Ett annat anställningsmisstag chefer kan göra är att inte inkludera ”alla” uppgifter och ansvar. Varje jobb har några ogynnsamma uppgifter. Men när man vill anställa rätt person första gången behövs transparens.
Ange därför alltid i arbetsbeskrivningen vad verksamheten kräver att den framgångsrika kandidaten gör, och du kan mäta den sökandes svar under intervjuprocessen.
Att hitta rätt kandidat till fel position
Ett annat vanligt misstag som du kanske gör är att anställa rätt person för ditt företag men placera dem i fel position eller roll. Om ditt företag identifierar någon du vill ha men inte har en roll, skapa en och få godkännande för den. Eller berätta för kandidaten att ditt företag kommer att ha en roll för dem i framtiden och håll kontakten med kandidaten under tiden.
Undvik att sätta den fyrkantiga tappen i det runda hålet – rätt kandidat placerad i fel roll kommer att försämra deras intryck av din verksamhet. Det är bättre att släppa dem men förbli på goda villkor och kontakta dem när rätt roll finns tillgänglig.
Anställer inte tillräckligt snabbt
Du kan också göra misstaget att hålla fast vid fel kandidat länge. Vissa människor kan hålla underkvalificerade anställda borta från lojalitet. Andra kan behålla dem på grund av vårdslöshet.
Den värsta anledningen till att vissa arbetsgivare behåller okvalificerade anställda längre än de borde är bristen på tid att säga upp och anställa någon annan för tjänsten. Du måste byta ut någon som inte är lämplig för ditt företag omedelbart.
Slutsats
För att undvika anställningsmisstag, arbeta igenom rekryteringsprocessen till slutet. Att hoppa över steg eller utelämna information om rollen kommer sannolikt att resultera i ett kostsamt anställningsfel för ditt företag.
Håll ditt företag relevant med anställda med teknikanpassning, en stark företagskultur och genomtänkta anställningspaket som inkluderar mer än bara en lön.
[ad_2]
Source link