[ad_1]
Utan en effektiv IT-säkerhetsplan för att skydda konfidentiell organisationsinformation från cyberhot, tar företag en större risk än förlust av data. Deras varumärkesrykte skulle vara på spel, vilket skulle kunna sluta i förlust av kunder och så småningom affärsmisslyckanden.
Några av effekterna av cyberattacker på företag inkluderar:
- strömförlust
- störd enhetsdrift
- webbplats andra företag digitala tillgångar offline
- stulen kunddata – kan vara känslig information t.ex. kreditkorts-, finansiell eller identitetsinformation
- Förlust av försäljning
IT-säkerhetsplan
Att återhämta sig från en cyberattack tar tid, kanske några månader som småföretag ännu inte har många cyberhot kan undvikas med rätt IT-planer och policyer.
För att säkerställa att alla affärsprocesser flyter smidigt måste företag därför utveckla en omfattande IT- och cybersäkerhetsplan. Detta tillvägagångssätt gör det möjligt för deras informationsteknologi (IT) att snabbt reagera på dessa externa attacker genom att identifiera försök samtidigt som de uppfyller nödvändiga efterlevnadsstandarder.
Dessutom förser ledare sitt IT-team med ett väletablerat protokoll så att de alla kan samarbeta för att hantera nödsituationer utan att orsaka stillestånd.
Den här artikeln ger dig de sex viktigaste delarna av en IT-säkerhetsplan.
1. Syfte
Den primära delen av en organisatorisk IT-säkerhetsplan är ett tydligt definierat syfte. Överlag fokuserar huvudmålet med din policy på att skydda ditt företags känsliga onlinedata. Även om detta är avgörande för framgången för detta initiativ, förväntar din organisation att du bestämmer målen på ett mycket mer koncentrerat och uppnåeligt sätt.
Du kanske vill inkludera värdefulla mål som att etablera en allmän strategi för datasäkerhet och utveckla en mall för informationsskydd. Dessutom bör du lägga till metoder för att upptäcka filsäkerhet orsakad av olämplig tredjepartsanvändning eller respekt för klientens rättigheter till personuppgiftspolicyn. Dessutom bör du klicka här för Fusion Computing-tjänster så att de kan hjälpa dig att definiera ett tydligt syfte för din organisations informationssäkerhetsplan.
2. Publik
En annan viktig komponent i ditt företags dataskyddsplan är dess målgrupp eftersom den avgör vilken strategi som kommer att gälla för en specifik användare. Denna grupp av individer är de som enkelt kan komma åt företagets nätverk, som vanligtvis inkluderar entreprenörer, personal och leverantörer. När de väl har bestämts måste ledarna utbilda slutanvändarna om varför en specifik säkerhetskontroll ingår, vilket tvingar dem att följa bestämmelserna.
Till exempel kan din organisation utesluta tredjepartsleverantörer i sin informationssäkerhetspolicy. Även om en utökad räckvidd kan vara frestande i skyddssyfte, kommer dessa regler att bli lättare att implementera genom att de begränsas till dess interna arbetsstyrka. Eftersom endast dina anställda kan komma åt känslig affärsinformation kan du snabbt avgöra vem som är ansvarig för skada under en cyberattack.
3. Dataklassificering
Dataklassificering är nästa viktiga element när du upprättar en affärsinformationspolicyplan. Beroende på deras säkerhetsnivåer måste du klassificera dem genom att dela in dem i specifika kategorier, såsom hemlig, topphemlig, offentlig och konfidentiell. Innan du gör det måste du sätta upp mål som att säkerställa att den känsliga informationen inte kan nås av användare med minimala tillståndsnivåer.
Du måste bryta ner din information i en hierarki under processen. Du kan ställa in den första nivån som information tillgänglig för allmänheten, den andra som konfidentiell men kommer inte att orsaka allvarlig skada, och den tredje delen som känslig information som kan skada dina kunder när de delas med allmänheten. I takt med att skadeomfattningen blir allvarligare ökar också nivån, vilket innebär att du kommer att tillhandahålla sträng säkerhet.
När du fortsätter att klassificera dessa värdefulla affärsdata bör du erkänna vilken information lagen kan skydda och vilka de inte gör. Till exempel kommer all information som är tillgänglig för allmänheten inte att få rättsligt skydd, så du bör utvärdera om du måste märka dem som konfidentiella eller inte. Sedan måste du fastställa nödvändiga åtgärder för att skydda uppgifterna beroende på dess förutsättningsnivå.
4. Datastöd och återställning
Datastöd och återställning inkluderar de åtgärder som din organisation måste genomföra när du hanterar varje nivå av sekretessbelagd information. Dessa väsentliga element har tre primära kategorier, som inkluderar följande:
Dataskyddsförordningen
Ditt företag måste lagra affärsstandarder för att skydda identifierbar data och annan konfidentiell information. Dessa standarder måste matcha alla relevanta bransch- och lokala efterlevnadsbestämmelser. De flesta skyddsåtgärder kräver datakryptering, en trovärdig brandvägg och skydd mot skadlig programvara.
Dokumentsäkerhetskopieringskrav
Ditt företag måste skapa säkerhetskopior från en pålitlig tjänsteleverantör. Den här kategorin kräver att du krypterar dina säkerhetskopior och ser till att lagra detta media på ett säkert utrymme. Med det kan du överväga att säkra dem i molnlagring eftersom denna innovativa programvara ger ett extra lager av dataskydd utanför platsen i händelse av en katastrof.
Datarörelse
När du börjar överföra dina uppgifter måste din organisation se till att tillhandahålla informationsskydd. Som sagt, du bör bara flytta dina filer över säkra protokoll. För duplicerad information som överförs till bärbara enheter eller överförs via offentlig anslutning måste du kryptera den.
När du implementerar dessa tre primära datastöds- och återställningsplaner behöver du aldrig oroa dig för att lämna känslig affärsinformation sårbar. Istället för att locka potentiella cyberbrottslingar kan du se till att din data alltid är säker. Som ett resultat kan du skydda ditt företags rykte, uppmuntra dina kunders lojalitet och förbättra affärskontinuiteten.
5. Dataskyddsmedvetenhet
Ditt företag måste proaktivt hantera taktik för att öka sin medvetenhet om dataskydd för att förhindra kostsamma intrång. Du bör informera dina anställda om dessa nyutvecklade IT-säkerhetsregler genom att genomföra grundliga utbildningssessioner. Att göra det uppmuntrar din personal att vara mer försiktig eftersom de hanterar konfidentiell affärsinformation när de lämnar anläggningen.
Dessa ämnen utbildar din personal om hoten som är förknippade med olika attacker så att de kan lära sig hur de omedelbart ska reagera och göra sig själva ansvariga om de inte gör det. Dessutom bör du överväga att implementera en organisationsomfattande clean-desk-policy genom att instruera din personal att hålla osäkra enheter borta från sina arbetsområden. Dessutom måste du upprätthålla policyer för internetanvändning genom att använda en proxy för att blockera webbplatser för informationsutbyte för att förhindra dem från att publicera känslig information till allmänheten.
6. Personalens skyldigheter och rättigheter
Den sista delen av din dataskyddsplan måste beskriva din personals skyldigheter och rättigheter när det gäller informationssäkerhet. Delegera värdefullt ansvar till din personal genom att ge dem möjlighet att utbilda andra anställda, utföra åtkomstutvärderingar och hantera nödsituationer. Dessutom kan du ge dem tillräcklig kunskap om att övervaka protokoll för förändringshantering för att hjälpa dem att implementera stöd för din strategi.
När du går igenom detta stadium måste du tydligt definiera dina anställdas uppgifter. Sedan måste du upprätta en policy för lämpligt skydd av personlig utrustning för att förhindra exponering av cyberhot närhelst de hanterar känslig information offentligt. När du väl gör det kan din organisation undvika informationshanteringsfel som kan utgöra skyddsrisker och möjliggöra personalansvar.
Key Takeaway
Som företagsägare vill du att dina intressenter, investerare, anställda och kunder ska fortsätta lita på din organisation. Du bör överväga att implementera en IT-säkerhetsplan genom att lägga till dessa sex element. När du gör det kan du se till att alla inom ditt företag är välinformerade om dessa policyer och förhindrar cyberhot.
[ad_2]
Source link