[ad_1]
Vi har precis passerat halvårsskiftet, vilket innebär att det är dags att börja planera dina semesterkampanjer, för att maximera dina ansträngningar inför den viktigaste utgiftssäsongen.
Och även om det kan kännas lite för tidigt att kartlägga din fullständiga kampanjstrategi, är det viktigt att notera att olika konsumenter börjar sina shoppingresor vid olika tidpunkter.
Det här är från TikTok’s 2023 semesterplaneraresom är en av flera guider som redan finns tillgängliga för att hjälpa dig att forma ditt tillvägagångssätt.
Letar du efter andra guider och anteckningar för att bättre informera din marknadsföringsplan? Kolla in den här översikten av viktiga tips, tips och bästa praxis för din planering.
Grundläggande om social marknadsföring
Det första stället att börja är vårt 2023 plattform för plattform guidesom innehåller översikter av viktiga bästa praxis och tips för alla stora sociala plattformar.
Dessa guider ger en fullständig översikt över de insamlade tipsen om bästa praxis, och även om sociala medier alltid utvecklas, fungerar dessa som solida utgångspunkter för att fastställa det bästa tillvägagångssättet för din semestermarknadsföring.
Du måste också fastställa kärnelementen som kommer att underbygga alla dina ansträngningar, och denna infografik ger några bra anteckningar om dessa punkter.
Det finns också denna guide på praktiska tips om tillväxthackning, som kommer att ge inspiration för din marknadsföring och varumärkesmedvetenhet, ens väl som denna översikt vanliga marknadsföringsmyter för sociala medier:
Också värt att notera de här tipsen om bästa tidpunkter att lägga upp – som kommer att variera beroende på målgrupp, företag, etc, men kan fortfarande hjälpa dig i din första planering.
Till sist, denna samling av ytterligare hacks och anteckningar kan ge dig lite inspiration för din innehållsplanering:
Nya trender
Men som nämnts förändras sociala medier alltid, och vi ser nya användningsförskjutningar som återspeglar en betydande förändring i hur människor använder sociala plattformar för att ansluta.
I de första dagarna av sociala medier var möjligheten att sända dina tankar och perspektiv ett nyckeldrag, men nu ser vi att fler människor drar sig tillbaka från detta, och väljer istället att dela mer privatvia slutna meddelandegrupper och privat anslutning.
Det är en viktig trend att notera, som kommer att ha en inverkan på hur du ser ut för att marknadsföra ditt företag – för i linje med övergången från offentliga inlägg är omformningen av sociala flöden till viktiga underhållningskällor, i motsats till anslutningsytor.
Leds av TikTok, letar varje social app nu efter att tillhandahålla mer videoinnehåll, främst kortformad, vertikal video, eftersom det är det som håller användarna runt. Och även om postengagemang förblir en viktig drivande faktor i algoritmisk förstärkning, är det viktigt att inse varför människor nu använder sociala appar – för att underhållas, mycket mer än för att direkt engagera sig och interagera, med mycket mer delning som nu sker via DM.
Så hur förändrar det din marknadsföringsstrategi?
Instagram har lagt till en rad nya element för att utnyttja den ökande populariteten för DM-anslutningar, inklusive lead-formulär för företagsprofilersom uppmanar användare att dela sin kontaktinformation i appen.
Instagram har också lanserats Kanaler, en en-till-många-sändningschattfunktion. AOch även om det bara är tillgängligt för kreatörer för närvarande, kan det snart också bli ett varumärkesövervägande, vilket skulle lägga till ytterligare ett sätt att hålla kontakten med din publik.
Tillbaka i april, Instagram också delade med sig av några användbara tips om hur varumärken kan använda DM för att maximera kundanslutningen.
Och det finns det förstås nu också Trådar – som fortfarande är i ett tidigt skede, men är värt att uppmärksammas.
På Facebook har Meta också lagt till Click-to-Messenger-annonser till dina Facebook Reels-kampanjalternativ. Facebook har också lagts till Lead Gen-formulär för företagssidorsom ger ett annat sätt att samla kontaktinformation via sidbesökare, while Meta förbättrar också sin anslutningsverktyg i WhatsApp – som har sett stor tillväxt i Nordamerika på senare tid.
LinkedIn har också lanserats DM för företagssidorlägga till ytterligare ett övervägande för anslutning:
Medan Twitter precis har lanserats nya begränsningar för vem som kan skicka DM i appenvilket kommer att tvinga företag som vill använda Twitter-meddelanden för att prenumerera på Twitter Blue, eller den dyrare Twitter för organisationer.
Twitter är nästan i sin egen kategori för tillfället, med tanke på mängden av förändringar i appen. Men just nu, vad varumärken behöver notera är att Twitter fortsätter att driva varumärken mot prenumerationer, med tvingar varumärken att betala om de vill annonsera i appenmedan det också är det begränsa räckvidden för tweets från icke-prenumerantertill synes för att bekämpa spam.
Men den främsta drivkraften verkar vara högre prenumerationsanvändning – och om du överväger Twitter i din semesterpush, måste du förmodligen prenumerera för att få ut det mesta av appen.
Generationen av generativ AI
Den andra stora trenden för tillfället är generativ AI, och hur marknadsförare kan använda AI-verktyg på bästa sätt i sin process.
Vi täckte många potentiella AI-användningsfall i vår 2023 inläggstips översiktinklusive hur man använder ChatGPT, och liknande verktyg, som idégeneratorer för sociala inlägg och liknande.
Utöver detta är det värt att notera de olika sätt som plattformarna själva letar efter för att integrera dessa verktyg, och vad det kan betyda för din process.
Instagram testar till exempel en ny Alternativ för AI chatboteftersom Meta ser ut att ta med generativ AI i sina appar, samtidigt som det också testar nytt generativa AI-uppmaningar om annonstextningsamt bakgrundsgenereringsverktyg för annonsbilder.
Detta är ett nyckelområde som Meta vill implementera generativ AI, för att hjälpa annonsörer att få ut det mesta av sina kampanjer, med en rad verktyg som i huvudsak kan automatisera hela annonsskapandet och inriktningsprocessen åt digbaserat på Metas egen förståelse av vad som fungerar och vem som är mer benägen att svara på dina kampanjer.
TikTok’s lanserade också en ny skriptgeneratorverktygsom kan kartlägga hela din TikTok-kampanj genom att använda generativ AI.
LinkedIn har under tiden lagt till en rad generativa AI-meddelanden, inklusive inspiration till jobbinlägg, InMailsoch till och med en verktyg som kan komma med LinkedIn-flödesinläggmed minimal input från dig.
Jag är personligen inte säker på att detta är den bästa vägen att gå, men det kan vara ett annat sätt att få inspiration till ditt innehåll, för att behålla en aktiv, engagerad profil i appen.
Dessutom kommer här några bra tips för skapa mer effektiva generativa AI-meddelandenför att få bättre resultat för dina behov, tillsammans med några viktiga göra och inte göra för generativ AI-användning.
Video Push
Det sista nyckelelementet att tänka på i din planering är att med den bredare övergången till underhållning förblir video ett nyckelfokus för alla plattformar.
Meta säger det tiden som spenderas på Instagram har ökat med mer än 24 % sedan företaget lanserade Reels och implementerade AI-baserad innehållsmatchning, samtidigt som Facebookanvändningen ökar ocksådriven av densamma.
Värt att notera också, att båda originalinlägget skapande och användare-till-användares engagemang på Facebook minskar – så även om människor tillbringar mer tid i appen, tittar de i första hand på mer videoinnehåll, inte publicerar i sina egna flöden, enligt de ovannämnda förändringarna.
Återigen är det TikTok som har förändrat paradigmet kring vad ”sociala” medier är i detta avseende, med människor som nu vänder sig till dessa appar som ett alternativ till traditionella underhållningsalternativ, i motsats till ett kompletterande element. Det är viktigt att notera ur ett marknadsföringsperspektiv, eftersom folk nu vill se mer underhållande innehåll, i motsats till engagemangbete eller liknande.
Efter denna trend kommer Twitter också att göra video till ett större fokus, under ledning av Tucker Carlsons nya showoch utnämningen av den tidigare NBC Universal-chefen Linda Yaccarino som ny VD.
Räkna med att det kommer att leda till en ny satsning på mer exklusivt videoinnehåll, vilket kan underlätta fler möjligheter för videoannonser, och kan se Twitter lägga ännu mer vikt vid video framåt.
På Pinterest kan idénålar nu inkludera video upp till fem minuter långa.
LinkedIn har också nyligen delat några video marknadsföring tips.
Om du vill maximera din marknadsföringsresonans måste du överväga att skapa underhållningsfokuserat videoinnehåll, som är i linje med trenderna för varje app. Om du kan komma in i dessa flöden, antingen via din egen skapelseprocess eller genom att samarbeta med relevanta influencers, kan det spela en stor roll för att förbättra varumärkesmedvetenheten för semesterperioden.
Det här är de fyra nyckelelementen som du måste ta hänsyn till i din planering för den kommande semestern, och det är värt att överväga hur du kan anpassa dig till var och en i dina ansträngningar.
[ad_2]
Source link