
[ad_1]
Att dela dåliga nyheter med ditt företags anställda eller intressenter är aldrig lätt, särskilt när de dåliga nyheterna kan påverka dem direkt. På grund av detta är det viktigt att hitta rätt balans mellan att förbli lugn och professionell samtidigt som du levererar nyheterna på ett empatiskt sätt.
För att ytterligare hjälpa dig genom denna situation svarade medlemmarna i Young Entrepreneur Council (YEC) på följande fråga:
”När dåliga nyheter slår till för företaget, vilket är ett tips du har för hur du ska förhålla dig till att kommunicera dessa nyheter till din personal och andra viktiga intressenter? Varför?”
Här är deras bästa tips.
1. Var ärlig och betona det positiva
”Var öppen och ärlig så snabbt som möjligt för att visa ditt förtroende. Betona det positiva och tala i termer av hur organisationen kommer att utvecklas som ett resultat av teamets svar på händelsen. Så småningom får vi alla ett slag i magen på vår resa mot framgång. Framgång sker i vårt svar på prövningar, inte när vi är på bergstoppen. Hitta ditt nästa drag, ge sedan ditt folk hopp.” ~ Shane Levinson, mattor i Arizona
2. Tillåt anställda att bilda sina egna åsikter
”När du levererar dåliga nyheter, anta inte att andra ser nyheterna på samma sätt som du – de kanske blir glada över det! Ta dig tid att lyssna på deras svar och mäta din reaktion på deras ton. Du kanske oroar dig för att de ska flippa ut, men du kan bli förvånad när de ser möjligheten i det. Ge dem chansen att se silverkanten.” ~ Jonathan Sparks, Sparks Law
3. Överkommunicera situationen
”Det är viktigt att överkommunicera under kristider eller när de levererar dåliga nyheter för att säkerställa att alla är på samma sida. Håll det enkelt och koncist, men förstärk de viktiga budskapen. Tillåt dessutom frågor och ge raka svar. Överkommunikation fungerar bara som en tvåvägsgata. Detta kommer också att hjälpa till att undvika rykten och missförstånd.” ~ Vinay Indresh, Spacejoy
4. Kommunicera dåliga nyheter ansikte mot ansikte
”Kommunicera fakta personligen eller ansikte mot ansikte. Om det inte är möjligt, gör videokonferenser, men gör det visuellt. Dåliga nyheter är alltid svåra att höra och svåra att dela med sig av. Håll kommunikationen flytande. Att involvera sig själv och låta andra dela sina känslor eller tankar gör det mer hanterbart och hjälper till att lindra rädsla och förvirring.” ~ Brian David Crane, Sprid fantastiska idéer
5. Var helt transparent
”Jag skulle föreslå att dela nyheterna omedelbart och med absolut öppenhet. I denna dynamiska affärsera kan allt gå fel med alla företag. Som ledare eller grundare kan man inte alltid kontrollera alla faktorer som styr företag, som den globala pandemin. Transparens kommer att hjälpa personalen och intressenterna att förbereda sina sinnen och leta efter lösningar.” ~ Candice Georgiadis, Digital Day
6. Ta itu med situationen omgående
”När dåliga nyheter slår till är det viktigt att ha en känsla av brådska att hantera situationen. Skjut inte upp det; ta itu med det direkt. Detta kommer att visa din personal och andra nyckelintressenter att du tar situationen på allvar och att du är fast besluten att hitta en lösning. Det kommer också att bidra till att förhindra ytterligare skada och kommer att bygga upp förtroende mellan dig och dina anställda.” ~ Adam Preiser, WPCrafter
7. Dela din handlingsplan
”Att dela dåliga nyheter är inte lätt, men ibland kan man bara inte undvika det. Så var ärlig och direkt mot ditt team och dina intressenter. Samtidigt bör du också låta dem veta vad du gör för att förbättra situationen och vad din handlingsplan är om det inte skulle fungera. På så sätt vet folk vad de kan förvänta sig av dig och kan skapa en reservplan för sig själva.” ~ Josh Kohlbach, Grossistsvit
8. Fastställ nästa steg
”Att förmedla dåliga nyheter till din personal kan vara en svår uppgift, men när du är ägare till företaget måste du göra det. Ett sätt att göra det är att fastställa nästa steg. Efter att ha delat de dåliga nyheterna, diskutera hur man går vidare från den. Vägleda dina anställda om vad de ska göra härnäst och hur man gör ett positivt karriärsteg med företaget. Detta kommer att försäkra dem om att du har deras rygg och få dem att känna sig bekväma.” ~ Thomas Griffin, OptinMonster
9. Hitta silverfodret
”Att dela dåliga nyheter är aldrig lätt, men det är viktigt, oavsett din bransch. När du får dåliga nyheter som du behöver dela med dig av, ägna några minuter åt att leta efter silverkanter. När du förklarar situationen för anställda eller intressenter, strö in de goda nyheterna så att de du pratar med får en helhetsbild istället för bara negativa nyheter.” ~ John Brackett, Smash Balloon LLC
10. Ta ett empatiskt förhållningssätt
”När dåliga nyheter drabbar företaget är det viktigt att vara empatisk i ditt sätt att kommunicera dessa nyheter till din personal och andra viktiga intressenter. Detta kommer att hjälpa till att visa att du förstår hur de känner och att du är där för att stödja dem. Försök att vara så öppen och ärlig som möjligt och ge så mycket information som möjligt om vad som händer.” ~ Sujay Pawar, CartFlows
11. Erbjud så mycket stängning som möjligt
”Det kan vara utmanande att dela dåliga nyheter om företaget. Men att dölja det kommer inte att göra någon nytta. Du måste dela det som det är. Håll inga hemligheter för ditt team och erbjuda så mycket avslutning du kan. Transparens hjälper dig att hålla dina relationer med personalen och andra viktiga intressenter intakta. Förhoppningsvis kommer du med deras stöd att resa dig ur askan ännu en gång.” ~ Stephanie Wells, formidabla former
12. Var ifred med nyheterna innan du delar dem
”Ta en stund att ta till dig nyheterna. Tänk på det från alla vinklar och bli tillfreds med det. När du har slutit lugn med den nyheten kommer du att ha bättre förutsättningar att komma på en lösning. När du har en lösning kan du sedan berätta för de nödvändiga parterna om nyheterna och lösningen framåt. Hur du levererar nyheterna kommer att avgöra hur väl de tas emot, så leverera dem i en positiv ton.” ~ Mary Harcourt, CosmoGlo
Bild: Envato Elements
[ad_2]
Source link