
[ad_1]
Visste du att det inte tar mer än 50 millisekunder för besökare att börja bilda sig ett intryck av din webbplats? Oavsett om det är estetiken, användbarheten eller innehållet är det första intrycket viktigt, särskilt i den snabba digitala värld vi lever i idag.
Om du är ett litet till medelstort företag (SMB), är chansen stor att du inte har en oändlig budget för att skapa den mest perfekta webbplatsen på planeten. Men det betyder inte att din webbplats inte kan bli framgångsrik. Faktum är att med rätt design och funktionalitet har din webbplats potential att ta ditt företag till nästa nivå genom ökade potentiella kunder, konverteringar och försäljning.
Med detta i åtanke har vi skapat en lista med 10 saker som små och medelstora företag måste tänka på när de designar en webbplats så att du kan skapa en webbplats som inte bara är visuellt tilltalande utan också är användarvänlig och effektiv för att skapa resultat.
Håll din webbdesign enkel och ren
För mycket skräp kommer bara att förvirra och överväldiga dina besökare. Håll dig till en enkel, ren och organiserad design så att användare enkelt kan hitta det de letar efter på din webbplats. Försök också använda blanksteg eftersom det kan hjälpa till att bryta upp innehåll och göra det mer lättsmält för dina besökare.
Se till att din webbplats är lätt att navigera på
Som företag är det viktigt att du letar efter sätt att optimera kundupplevelsen över varje kontaktpunkt, och din webbplats är inget undantag. Ett av de bästa sätten du kan säkerställa en sömlös upplevelse för dina webbplatsbesökare är genom att se till att din webbplats är lätt att navigera på.
När allt kommer omkring, om användare ständigt går vilse på din webbplats och fumlar runt dina sidor, kommer de sannolikt att lämna och ta sin verksamhet någon annanstans.
Som sådan bör din navigering vara intuitiv och logisk så att användare enkelt kan hitta runt din webbplats utan några problem. Du kan uppnå detta genom att använda ett enkelt navigeringsfält med rullgardinsmenyer för underkategorier, eller genom att använda sidofältsnavigering.
Använd bilder och grafik av hög kvalitet
Bilder av dålig kvalitet kommer bara att få din webbplats att se oprofessionell ut. Å andra sidan kan bilder och grafik av hög kvalitet hjälpa dig att förmedla ditt budskap mer effektivt och lägga till en touch av personlighet till din webbplats.
Så när du väljer bilder för din webbplats, se till att använda högupplösta foton som är relevanta för ditt företag. Du kan också använda infografik, illustrationer och videor för att bryta upp din text och lägga till mer visuellt intresse för din webbplats.
Var uppmärksam på webbtillgänglighet
Under de senaste åren har det funnits ett växande fokus på webbtillgänglighet, vilket syftar på praxis att göra webbplatser tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Detta kan inkludera saker som att säkerställa att din webbplats kan navigeras med endast ett tangentbord, lägga till alternativ text till bilder och mer.
För att ta reda på hur din webbplats står sig mot de olika standarderna och riktlinjerna kan du använda accessiBes accessScan webbtillgänglighetskontroll. Det kostnadsfria verktyget skannar din webbplats efter tillgänglighetsproblem och låter dig ladda ner en lättläst rapport som belyser de områden där du bör vidta korrigerande åtgärder för att förbättra din webbplats. Det är så enkelt som att ange din URL.
Använd typografi till din fördel
Ditt val av typsnitt kan säga mycket om ditt varumärke, så det är viktigt att välja ett typsnitt som är i linje med bilden du vill projicera. Till exempel kan ett mer lekfullt typsnitt vara mer lämpligt för en barnvänlig webbplats, medan ett mer sofistikerat typsnitt skulle passa bättre för ett lyxvarumärke.
Förutom att välja rätt teckensnitt bör du också vara uppmärksam på saker som radhöjd, bokstavsavstånd och teckenstorlek. Dessa element kan hjälpa till att göra din text mer läsbar och lättläst, vilket är särskilt viktigt för längre textblock.
Var konsekvent med varumärkesbyggande
Din webbplats bör vara en förlängning av ditt varumärke, så det är viktigt att se till att ditt varumärke är konsekvent över alla kontaktpunkter. Detta innebär att du använder samma logotyp, färger och stil
språket på din webbplats som du skulle göra i ditt andra marknadsföringsmaterial.
Att vara konsekvent med ditt varumärke hjälper till att stärka din varumärkesidentitet och göra den mer igenkännbar för din publik. Det kommer också att göra dina marknadsföringsinsatser mer sammanhållna och effektiva.
Optimera för mobilen
Visste du att 74 % av webbplatsbesökarna är mer benägna att återvända när en webbplats är optimerad för mobilen?
Med fler och fler människor som använder internet på sina smartphones och andra mobila enheter är det viktigt att se till att din webbplats är optimerad för dessa användare. Detta innebär att se till att din webbplats är responsiv så att den enkelt kan ses på en mindre skärm, samt att se till att allt ditt innehåll är tillgängligt och lätt att använda på en mobil enhet.
Du kan använda Googles mobilvänliga testverktyg för att se hur din webbplats ser ut. Ange bara din webbadress så analyserar verktyget din sida för att se om den är mobilanpassad.
Håll ditt innehåll fräscht och uppdaterat
Din webbplats bör vara en levande, andas enhet som ständigt utvecklas för att möta behoven hos din publik. Detta innebär att du regelbundet lägger till nytt och relevant innehåll på din webbplats, oavsett om det är i form av blogginlägg, nya produkter eller uppdaterad information.
Detta kommer inte bara att hjälpa till att hålla din publik engagerad, utan det kommer också att bidra till att förbättra din sökmotorranking och göra din webbplats mer synlig för potentiella kunder.
Använd uppmaningar (CTA) för att uppmuntra besökare att vidta åtgärder
Din webbplats bör utformas med ett specifikt mål i åtanke, som att generera leads eller generera försäljning. Oavsett vad ditt mål kan vara, se till att din webbplats innehåller uppmaningar (CTA) för att uppmuntra besökare att vidta önskad åtgärd.
Dina uppmaningar bör vara tydliga, koncisa och synliga, och de bör leda besökarna till en målsida där de kan ta nästa steg. Om ditt mål till exempel är att generera potentiella kunder kan din CTA säga ”Registrera dig för vårt nyhetsbrev” och leda till ett prenumerationsformulär.
Testa, testa, testa!
Slutligen är det viktigt att komma ihåg att din webbplats aldrig är riktigt ”färdig”. Det kommer alltid att finnas nya saker att testa och förbättra. Oavsett om det är A/B-testning av dina CTA:er, kontinuerligt kontrollera din webbplatss tillgänglighet eller experimentera med nya designelement, är det viktigt att du upprätthåller ett test-och-lär-tänk för att säkerställa att din webbplats alltid presterar som bäst.
Sista ord
I den hyperkonkurrensutsatta världen av onlineaffärer är det viktigt att ha en webbplats som är väldesignad och optimerad för konverteringar om du vill att din SMB ska lyckas. Genom att följa tipsen och bästa praxis som anges i den här artikeln kommer du att vara på god väg att skapa en högpresterande webbplats som hjälper dig att sticka ut bland dina konkurrenter och locka fler kunder.
Bild: Envato Elements
[ad_2]
Source link